reklama

Idem si sporiť na dôchodok

Ešte nepracujem. Som študentom. Ale po skončení školy ma práca asi čaká. Povinne si hneď začnem sporiť na svoj budúci dôchodok deväť percent zo svojho príjmu. Prečo mi to štát nariaďuje?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (27)

 Druhých deväť percent z dôchodkového poistenia pôjde do priebežného systému vyplácania dôchodkov, ktorý ostal zachovaný. Odvážny krok vlády k potrebnej reforme si veľmi vážim, takisto viem pochopiť, že priebežný systém ostáva čiastočne zachovaný, veď súčasným dôchodcom a tým, čo dlhé roky doň platili treba z niečoho platiť dôchodky. Čo však neviem pochopiť je tých deväť percent z takzvaného druhého piliera, tých deväť percent, ktoré už nejdú ihneď na výplatu dôchodku terajším dôchodcom, takže nebudú predsa nikde nikomu chýbať. Odvádzajú sa na môj dôchodkový účet spravovaný správcovskou spoločnosťou v banke. Môj účet, na ktorý ale siahnuť tak skoro nebudem môcť, z neznámych príčin. 
 Sporenie si od mladého veku je veľmi prezieravé, až príliš by som povedal. Ako mladý človek si viem veru predstaviť aj lepšie využitie peňazí ako vložiť ich do akciového či dlhopisového fondu na desiatky rokov. Napríklad na takú kúpu bytu, čo je tiež investícia na desiatky rokov. Budem si musieť zobrať hypotekárny úver a popritom si budem musieť odkladať na dôchodok. Nepotrebujem žiadne ekonomické výpočty, ktoré by mi ukázali, že zisk z investovaných peňazí do dôchodkových fondov je ďaleko nižší, než úrok, ktorý zaplatím za dvadsať rokov splácania hypotéky. Vidno to už porovnaním priemerných ziskov fondov a sadzieb úrokov v bankách (ešte som nevidel banku, ktorá vám dá pri vklade vyšší úrok než pri pôžičke), a samozrejme treba zarátať infláciu, ktorá úspory znehodnocuje. Určite si za ten svoj dôchodok nekúpim hneď byt, ale pri príjme vyššom o pár percent, budem splácať hypotéku na rovnakú čiastku napríklad nie dvadsať, ale len pätnásť rokov, čím ušetrím.
 Nie som tak nezodpovedný, že si na dôchodok sporiť nikdy nechcem a nebudem. Práve naopak, po splatení hypotéky na byt, zrazu budem mať "prebytočný" príjem, ktorý dovtedy bol určený na splátky, môžem si začať tvoriť rezervy na dôchodok. Je predsa prirodzené, že človek si v mladosti na život požičia, postupne dlžoby vyrovnáva až si začne v druhej polovici produktívneho života šetriť. Ale múdry štát to mladým ľuďom vymyslel inakšie, pekne si budú povinne sporiť odzačiatku, napriek tomu že väčšina bude mať na začiatku svojho samostatného života opačný problém - budú si musieť peniaze požičiavať. A to máme údajne vládu pravicovú, čo tak nechať aspoň polovicu zodpovednosti, jeden z dvoch pilierov, na ľuďoch a neprikazovať im všetko.

Matej Bendžala

Matej Bendžala

Bloger 
  • Počet článkov:  20
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mám 22 rokov. Žijem v Bratislave. Som študentom na Lekárskej Fakulte UK v Bratislave. Zoznam autorových rubrík:  SpoločnosťPolitikaPrávo a SpravodlivosťBezpečnosť potravínBratislavaNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu